Showing posts with label sideincome. Show all posts
Showing posts with label sideincome. Show all posts

Sunday, 26 October 2014

Berniaga pintu rezeki

BERNIAGA..

Selalu kita dengar hadith nabi SAW yang mengatakan 9/10 pintu rezeki datangnya dari berniaga. I did some background checks dan didapati hadith tersebit hadith daif kerana terputus sanadnya. 

Tetapi, tidak bermakna berniaga itu tidak baik, bahkan Nabi sendiri pernah berniaga.

Islam kata sebaik-baik pekerjaan adalah kerja hasil tgn sendiri...



Rezeki melimpah sang arnab =)


Sejak dah dapat anak ni, semangat nak berniaga makin membuak-buak. Nak berniaga hasil tangan sendiri. Rasa macam puas hati tengok brand sendiri orang pakai kan. And of course nak berniaga supaya dapat time freedom boleh golek-golek dengan anak bila kita nak.

Sebab kalau berhenti kerja untuk dapatkan time freedom, tapi tak ada income, tak syok juga. Nak beli itu ini nak bebankan husband pulak. 

Nak berniaga ni idea datang macam-macam. Memang seronok berangan.

Tinggal nak buat ja. 

Kalau tak start memang angan-angan akan tetap jadi angan-angan. 

Muni dah start. Alhamdulillah. Dah mula dari bawah dengan Glampreneur dan BeautifulCircles. Belajar cara nak buat marketing, belajar tentang produk and belajar cara nak buat networking.

Sekarang masih buat part time untuk business ni. Dapat side income untuk berfoya-foya! bayar hutang and simpanan=) 

Dah ada basic dalam berniaga, sekarang dalam perancangan untuk ke next level dalam dunia perniagaan. Brand sendiri pula. Lagi bagus dua side income=). Mudah-mudahan lagi 2-3 tahun dah boleh jadi my main income so dah boleh berhenti makan gaji dan jadi bos sendiri. Lagi mudah urus masa =)

Sesiapa yang interested untuk belajar cara-cara nak berniaga boleh pm saya untuk kita share sikit sebanyak apa yang saya ada.

Mudah-mudahan bermanfaat.

KENA BERTINDAK. Tak ada masa yang sesuai kalau nak tunggu. 


Love,
MunirahZaki
012-5361508
**Jom tingkatkan amalan, bumi makin tua**



Thursday, 7 August 2014

Umar's first Raya!



Umar Hakim , pagi 1 Syawal 1435H


Cuba teka siapa yang lagi excited? Ummi ka Umar?

Hehehe.. Bukti-bukti Umar LAGI excited sambut raya dari Ummi and Ayah =P

BAJU RAYA 

Tema awal : Merah

Umar- Mula beli from the 2nd week of Ramadhan. Total baju.. more than a few pairs definitely =P

Ummi - Tok Umar belanja kain untuk Ummi. Hantar tailor minta buatkan nursing opening kat depan - Hasilnya : agak Disaster. 

Ayah - Malam raya beli di uptown Sungai Petani . Takda size takda warna tema. Ummi paksa beli juga warna yang Ummi rasa lawa *sebenarnya tak lawa sangat*. Sampin Ummi lupa bawa dari KL. Nak beli sampin baru ayah tak mau. -merajuk le tu. =P 

Pagi Raya 1 Syawal 1435H

Umar - Baju Melayu Tok present. Perfect!

Ummi - Loan baju tok sebab baju Ummi tak sama warna dgn Umar and Ayah. *Nasib sama size!*

Ayah - Ummi konfiden masa beli baju ni warna sama dengan baju Umar yang tok bagi. 


Tadaaaa! TAK SAMA. Sampin : Loan dengan Acu. hohoho


Kesimpulannya : Tema pagi 1 Syawal : Ikut Suka Hati.


TAPI, tengahari 1 Syawal baruuu keluar gate rumah nak pergi beraya, Umar buat ONAR. Poo Poo habiss kena seluar AND Sampin ayah! 

Masuuuk balik tukar baju pakai TShirt Tom and Jery sudeh. Ayah TAK pakai sampin. Masa nak cuci poo poo, Umar tarik tudung Ummi. Basah and renyuk.

Tema tengahari 1 Syawal : Caca Merba.  YES.  


BALIK KAMPUNG

Tahun ni beraya di SP my Hometown. Tapi ada me and my brothers saja. Tak cukup korum. My sisters semua turn in laws. So tak apalah kami lah penyeri raya tahun ni =)

Balik raya awal. Khamis (26 Ramadhan) lepas suhur dah bertolak.  Sebenarnya nak balik malam Rabu tu lagi. Tapi biasalah Ummi tidurkan Umar, Umar pun tidurkan Ummi. Lajak sampai pukul 3 pagi baru bangun kemas beg. Pukul 5 baru ready suhur semua siap-siap then bertolak. 

Alhamdulillah jalan tak jam and smooth journey all the way. Umar pun tidur sepanjang perjalanan.*nampak tak Umar excited nak balik raya* =P

Sampai di SP pukul 10 pagi macam tu, borak-borak dgn ayah then pengsan setengah hari. Petang pergi bazar Ramadhan. Berbuka.Tidur lagi. *jet leg ke hape tu*

Jumaat- Misi mencari baju raya ayah. Nak pergi Pekan Rabu awalnya. Sekali keluar pun dah pukul 11 , (tinggal Umar kat Tok Ayah) so bincang balik tak jadi pergi takut kedai banyak tutup sebab Jumaat Kedah cuti plus nak solat Jumaat semua lagi lecey. Pergi kat tapak bazar SP kedai pun tak buka. Makanya pergi Tesco pusing-pusing sampai penat then balik.

Sabtu - Keluar pergi Giant saja-saja . Malam pergi bazar raya. (Tinggal Umar kt Tok & Tok ayah again. heheh. Excited la sangat umar nak beraya=) Syiok! Banyakk gerai. Meriah habis. Jumpa la baju raya utk ayah yang Ummi berkenan. Ayah terpaksa redo. *Kenapa baju raya ayah, Ummi sibuk nak pilih? Biasa laa isteri mithali. hahah*



Sungai Petani sesak di malam raya. Meriah!


Ahad - Paid a visit to sekolah baru Tok Umar. Mentang-mentang la Cikgu and students semua cuti raya, kami anak-beranak pergi teman Guru Besar set up office baru. Umar umur 4 bulan dah pergi sekolah jumpa Guru Besar. hehehe. Petang prepare bahan-bahan masakan, tolong tok masak juadah berbuka and rendang ayam untuk esok nak raya.

Isnin- Raya!


1 Syawal 1435H

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk berhari raya. Bangun, mandi, solat subuh, iron baju. Good boy Umar tak bangun lagi senang Ummi nak buat kerja.
Sembahyang raya. Most of the years kami sembahyang raya dalam kereta. Sebabb lambatttt sampai masjid orang dah habis solat. Hahahahah.
Tahun ni cemerlang! Pukul 8 dah keluar ke masjid hasil bebelan and peringatan tok yang berterusan. Sembahyang start pukul 9 . Awal jugak la kami sampai. Clap.clap.clap =) *oh. kami refers to TokAyah, Ayah and Acu.Umi and Tok tak g solat jaga Umar=)*.

Balik sembahyang, Ummi and Tok pulak yang kelam kabut baru nak pakai baju raya dari pagi dok sibuk hidang ketupat rendang and siapkan Umar. Kami punca pulak dah. Syukurlah semua gentlemen penyabar orangnya=)

Dah siap semua. Salam raya and bermaafan. Nak syahdu-syahdu memang tak jadi kalau beraya dengan tok and tokyah. Asik gelakk ja. Tak serious tak focus! hehe. Then acara bagi duit raya and bergambar. 



Drama tok and tok ayah di pagi raya. Nak bermaafan gelak-gelak dulu.hehe


Salam duluu baru mintak duit raya



Menantu pilihan =)

Sambil-sambil tu makan ketupat and nasik goreng (nasik malam tadi tak habis pagi ni buat nasik goreng). Di Kedah ketupat nasi jarang ada. Most rumah hidang ketupat palas. Nyam Nyam.

Dah kenyang, baru bertolak ke Alor Setar beraya to my auntie's house and tok-tok sedara yang lain. Makan ketupat sampai separa mabuk, then balik SP kejap mandi siap-siap pergi Bukit Mertajam pula rumah sedara belah Tok Ayah.



Umar and his cousin Faheem

Makan lagi sampai perut tak boleh terima dah baru terasa nak balik.

Alhamdulillah. End of Day 1.


2 Syawal 1435H

Pagi semua bangun pening-pening lalat sikit makanan semalam tak habis digest lagi. Acara mendobi pakaian. Rehat-rehat, makan ketupat lagi tengok tv.

Petang- Umi, Ayah and Umar dah bertolak balik ke Putrajaya sebab esoknya ayah kerja. Masa nak balik and salam dengan tok and tok ayah baru syahdu. Huaaaa.. Nanti kami balik lagi ok tok and tok ayah! Take care!

Alhamdulillah smooth journey cuma kereta banyak juga. Jam sikit sebelum terowong Ipoh tu then lancar. Berhenti di RnR Tapah, makan and solat then terus sampai Putrajaya.


Umar teman Ummi solat di RnR

3 Syawal 1435H

Ayah Kerja.

Ummi basuh baju and kemas rumah. Umar melekat dekat Ummi sambil Ummi buat kerja. Ada gam agaknya dekat Ummi ni sebab tu umar melekat aje. Tapi takpa. Ummi suka=)


4 Syawal 1435H

Raya di Langat yay!

Tapi kat Langat tokma and tokyah tak balik lagi dari Kampung. Jadinya, sementara tunggu tokma and tokyah and ciksu and cikngah and paklang balik, ummi and ayah and Umar lepak SOGO dulu. Amboi. 



Beraya di SOGO =)


Cari hadiah untuk Cikngah nak g Madinah. Cikngah Umar dapat kerja di Madinah. Seronoknya! Congrats Cikngah!! Jangan lupa Umar! Nanti kami nak pergi sana okay!

Pukul 4 baru sampai di Langat. Bawa kuih raya untuk Tokma sebab Tokma kata tahun ni tak beli kuih raya pun. Tup Tup tengok kat dapur tu ada la 8 balang kuih raya + kerepek + kacang. Tokmaa kalau tak beli macam ni kalau beli macam manaa?? hahahah. Takpa raya setahun sekali =)


5 Syawal 1435H

Kemas rumah tokma sebab esok ada majlis doa selamat sempena Hari Raya and CikNgah nak bertolak ke Madinah.

Siap-siapkan bahan masakan untuk majlis esok.

Petang lepas Asar, Ummi, Ayah and Umar ngelat kejap pergi ke Bidor, Perak kawan rapat kami nikah. 

Dekat saja Bidor Alhamdulillah Umar pun okay. Malam tu after majlis nikah, kami tidur di Bidor. Pengantin baik sediakan homestay untuk geng perempuan and hotel untuk geng lelaki. Kami semua geng silat masa di UM dulu. Memang rapat macam adik beradik. Kalau siapa-siapa kahwin rasa macam tak sah kalau tak attend. Malam tu di homestay sesi gossip la of course. Siap ada kanak-kanak and bayi yang join gossip sebab masing-masing dah ada family. Macam nursery dah di homestay tu dengan budak merangkak, berlari, menangis semua. Ok fine. Sesi gosip bertukar jadi sesi Child care and sesi mak-mak ambil petua jaga anak and resipi masak-masak. =)



Geng Silat UM yang makin sihatt semuanya =)


Geng lelaki ngeteh dekat mapley sampai pukul 3. Elok la tu. Bincang masalah negara gamaknya.


6 Syawal 1435h

Pukul 7 pagi kami bertolak balik ke Langat. Kesian tokma tokyah semua kami tak tolong sangat.

Sampai Langat, terus tukar uniform tolong apa yang patut. Pukul 12 tetamu dah mula datang. Lepas Zohor orang Surau datang by pukul 2 macam tu rumah full house. Adik beradik Tok Ayah ada 10 orang campur anak-anak, cucu-cucu ada lah dalam 50 orang. Kawan-kawan CikNgah yang diraikan ada dekat 20 kereta kot. Kawan-kawan Ciksu and Paklang plus jiran tetangga and sedara Tokma semua memang Alhamdulillah la majlis meriah berjalan lancar. Ayam 10 ekor setel. Masak lomak rebung and sambal tempoyak lariss!

Pukul 1 pagi last tetamu balik. Kami semua pengsan macam kena tembak. 




Orang paling penat sekali =)



7 Syawal 1435H

Bangun, makan nasik goreng (nasik lebihan majlis semalam digoreng) baru mula kemas rumah and basuh-basuh semua. 

Tengahari lepas solat Zuhur berjemaah, baru berkesempatan bersalam raya and bermaaf-maafan dengan Tokma TokAyah semua. Family belah Ayah memang syahdu kalau bersalam-salaman. Basah jugak la telekung raya kami ditambah lagi dengan Umar yang menangis lagi kuat dari semua orang sebab takda siapa layan dia.hehe.




Siapa yang lagi excited niii ?? 




Cucu sulung semua orang sayang..hehe



Ciksu, Ummi, Cikngah and Umar!




Tokayah tak pandang camera pun!


Sesi bagi-terima duit raya, then off we go to Majlis Rumah terbuka Rumah Pak Ngah.

Petang balik dari rumah Pak Ngah terus ke Putrajaya.

Home sweet home *Not so sweet sangat la baju nak basuh and lipat bertimbun*


Today 8 Syawal 1435H back to rutin biasa. Kerja-nursery. Ummi teringat-ingat dekat Umar ni almaklumla seminggu melekat dengan Umar.

Ofis masih ada yang cuti. Esok baru full korum rasanya. 

Syukur Alhamdulillah raya tahun ini sangat bermakna sebab kami ada Umar beraya bersama. Umar has been a very good boy sepanjang raya, tak meragam, tak nangis bila orang lain ambil dia and berpura-pura cute bila orang agah dia.

Di celah-celah keseronokan raya teringat juga pada saudara kita di Palestin yang masih berjuang menegakkan syiar Islam. Insaf dan bersyukur sedalam-dalamnya Malaysia masih aman. Berdoa sangat-sangat semoga perjuangan saudara kita di Palestin diberi kemenangan dan mereka diberi kekuatan dan ketenangan menghadapi dugaan sebegini besar.

Mudah-mudahan diberi kesempatan lagi untuk sampai ke Ramadhan akan datang. Pohon ampun dan maaf kepada semua dari kami Munirah and Na'imullah atas semua kekhilafan sepanjang perkenalan kita.

Business is back as usual. Europe Trip is ON! Contact me to know how to get your free tickets with GLAMJourneys and JOM pakai Premium Beautiful to get in shape semula setelah berpulun makan masa raya!


Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin from us
MunirahZaki, NaimullahZaini and UmarHakim 



Love, 
MunirahZaki
 012-5361508

Thursday, 4 April 2013

Help Me Choose My Dress!


It's finally happening!


DIAMOND NIGHT 2013!!

Its another event organized by Hai O Marketing to celebrate and cherish our DIAMONDS throughout 
the country or even better throughout the WORLD!

 I am now having a hard time to choose my dress concept for the night. Mesti nak ikut jejak langkah mommyyyy HanisHaizi and NaaKamaruddin pakai dress vavavoom!




NaaKamaruddin during Diamond Night 2012




Car Fund Award - Naa received 3 awards sekaligus in 1 night! 





Hanis Haizi : The chosen speaker for Diamond Night 2012





Hanis Haizi in Radzuan Radziwill



Baju tak semestinya mahal and from designers brand tapii
'baju tuu jangan spoil the picture okeyy!'
 *bak kata AspahAini my fashion police at office* Ciss!

So, these are among my favourite designs. 





(1) Ini saya paling suka-Simple




(2) Ini sangat sweet!





(3) Aspah kata this should be the one. What say you?





(4) This is my favourite color!




(5) Ini cantik tak?



(6) Yang ini macam ikut body sangat pulak. Tapi Santek!



(7) Black pon macam menarik! hmm


(8) Ini nanti masa CDM Award nak yang macam ini!



So, HELP me choose my dress ladies! 
Should i go with nude colors or black? Totally not into other colors yet. 


Oh. I will need Make Up Artist too! Anyone know 
any MUA around Putrajaya/Kajang/Bangi? 
I would like to have only simple and natural look for the night. Anyone have anybody to recommend please do leave your comments here okay!


And another GOOD news is, 
I have a few seats left with me for the event!
 I am offering these seats to all my readers and friends out there to be my SPECIAL guests for the night and experience an event  you will remember all your life!

Contact me now at 0125361508 to book your tickets!

Okay till then. Wanna go fabric hunting now. 

Love : Munirah

Tuesday, 12 February 2013

Malaya Dalam Genggaman


Alhamdulillah.. Akhirnya Malaya berada dalam genggaman.. *Read: Dah habis pusing satu Malaysia=) hehe....

Semua negeri dah jejak dan petang tadi jam 4.30 ptg baru kembali dari negeri terakhir yang dijejak, negeri SABAH di Bawah Bayu.. Pergi untuk tujuan kerja, makanya, memang tak sempat untuk pusing satu negeri. Lain kali harus pergi lagi untuk cuti-cuti Malaysia!

Sabah atau khusunya Kota Kinabalu (KK) - the state capital, memang banyak tarikan. Among the attractions are the food, (seafood and Puding Kelapa), Pearls (Bracelets, Necklaces, Butang Baju Melayu, Brooches and what not), the beautiful islands - Semporna, Sipadan, Mabul and of course Mount Kinabalu - The highest peak in Malaysia.



Ketammmm!

Thank You Pn Harlina and Husband
Penaja dinner ..makan sampai lobamm!!


Udang lompat-lompat nak suh makan dia!


Untuk orang Semenanjung yang pergi sana dan tak ada transport, memang kena sedia duit lebih sikit untuk transportation. Fortunatey, since this is a company's trip, our officers in INTAN, Sabah has been very kind and helpful to bring us around KK and show us some good spots for food and shopping.



My dream has always been to go to the beautiful islands in Sabah and of course to Mount Kinabalu. Hasil borak-borak dengan our driver and from my own research,  kalau nak pergi Pulau Semporna or Mabul or Sipadan, we have to take flight to Tawau and from there take boats to go the islands. And for Mount Kinabalu, of course Kota Kinabalu International Airport (KKIA) is the nearest airport.

According to the locals, kalau naik Kinabalu usually will take 2 days. Climbing will start in the evening, then spend a night at Laban Rata Resthouse (one of the station before arriving the peak) then continue hiking at about 3am in the morning to  reach the peak just in time with sunrise.


Peak of Mount Kinabalu

Laban Rata resthouse

Islands on the other hand are very well-known for their sandy beaches,  crystal clear water and very good snorkeling spots. Kalau untuk handicrafts and souveniers, Pasar Philippine and pasar-pasar sekitar Sabah memang penuh dengan barangan buatan tempatan yang murah-murah and cantik.


Pulau Mabul



Pulau Sipadan



Hasil tangkapan-*Konon tak mau beli apa-apa*


Borong brooch!

Therefore for my next trip to Sabah, will definitely bring my family and In Laws together for a nice relaxing holiday. Oh! Kepada sesiapa yang ada kenal mana-mana tour guide or supir or locals yang boleh tolong bawak kami jalan-jalan with good price and service, please leave your comment ya! Thank you!!


See you soon!

Munirah
-0125361508-




Monday, 21 January 2013

SM/ SSM Award

Sayang..Seribu kali sayang.. I was supposed to be one of the award receiver during the SM/SSM award ceremony held on last Sunday at Dewan PGRM Cheras. Unfortunately, something came up and I couldn't make it. So terlepas peluang keemasan untuk sama-sama terima award dengan business partners yang lain =( and most importantly terlepas momen untuk bergambar bersama mentor hebat saya NaaKamaruddin and the business DIVA Hanis Haizi..

But, nevertheless, let us share the happiness by looking at the photos taken by my business partners and allies during the eventful event. 
MERAH HITAM tema majlis glamor! 
Credit to NaaKamaruddin and HanisHaizi for all the photos!



Part of Green Leaders Group (GLG) Members yang hadir.
The youngest yet the LARGEST group in town!

Beautiful Circle's Team under NaaKamaruddin's wing!
 Muka saya patut ada siniii

The Business Moguls : CDM Hanis Haizi and CDM NaaKamaruddin 

Green Leaders Group Board Council
Diva-Diva GLG

Macam yang kami selalu tekankan kepada rakan kongsi, Bisnes Premium Beautiful memang mudah untuk berjaya sebab tangan kita sentiasa disambut dan dibimbing oleh mentor kita. Memang tak akan lepas kecuali kita sendiri yang taknak pegang. Business partners sentiasa ada untuk kita rujuk dan yang paling penting  perniagaan yang kita ceburi ni perniagaan kita. Cara Kita. Usaha Kita.  Kita punya back up plan untuk masa depan kita. Jangan tunggu. Sampai bila nak tunggu? Jangan tunggu. 

"We should do something TODAY  that our future self will THANK us for"


Ini dia. Yang pegang tangan saya sehingga ke hari ini.. CDM NaaKamaruddin

Kepada yang di luar sana, jangan takut untuk ambil risiko sebab hidup kita di dunia ni memang penuh dengan risiko. Kalau kita nak berjaya, kita kena tengok orang yang dah berjaya. Jangan sekat dan jangan underestimate kemampuan diri kita dengan sifat takut dan kata-kata negatif dari orang lain kerana orang lain tak layak untuk menilai masa depan kita. Ingat tu. 

I love this quote so much that I want to share it here..

"People shouldn't judge my path if they haven't walked my journey"

True enough


Sekian saja buat kali ini,
Munirah

Friday, 18 January 2013

OZ TRIP


Hello everyone! Sorry for the loooong silence. Been busy with wedding prep and office works lately.Last few months I was very fortunate to have been given the opportunity to go to Australia for a short business trip. Since i am  still new and considered as young officer in this sector, to have been given this kind of opportunity is a Dream Come True. 

Travelling with a fun team makes the overall trip SUPER FUN! We went to 4 states altogether starting with Melbourne, Brisbane, Sydney, Canberra then back to Sydney again. Australia was nice, cold and full of friendly people. I fell in love with almost everything there except the food. (Malaysia's food is still the best) My favorite part was during  our visits to student's house. Our students can really COOK! Yeayy-hehe!We even get the chance to have picnic at their national park-(VERY NICEEE!!) and we were lucky since it was spring, we get to see blooming tulips at tulip's festival! (oh. i LOVE them all!)

Travelling is indeed one of the best way to chill and relax from our busy hectic schedule.From now on, let us set our target. When and Where to travel! Just like them!

So, here goes some shots taken during the trip. Enjoy the photos!





Muka excited sebelum pegi .. hehe
From left : Cik Ain, En.Amir, me-myself and Hawa

Seronok dah sampai! First stop-Melbourne.. Howdy mate!


At National Park-Melbourne-Feeling2 Snow
*Padehal bunge luruh.hehh*

In Sydney on the way to student's house!

Students yang sporting habes!


Our very own Malaysian in Melbourne-very kind and nice!
Sydney Opera House

First day catch! *and we have another 2 weeks to go*

Tulips Festival in Brisbane

Parliament House
Simba the white lion, National Zoo, Canberra
Sinking Library! 
Our multitasking officer cum touristguide cum cook!

Last few hours before leaving Australia
- En Imran's crib, Sydney -
Bye-bye Australia



That's all for now. Till we meet again soon.



xoxo,
Munirah