Monday 13 May 2013

Eat Well to Love Well



Selalu mak-mak kita pesan... 

'Sebelum masak ayam/sayur tu basuh dulu betul-betul. Baru masak.."

'Ayam/sayur tu kotor. Sebab tu kena basuh dulu'..  kata mak lagi

'Kotor sebab apa mak?' .. kita pun sibuk nak buat kajian

'Kotor la' .. Pendek mak jawab

Kita pun tak tanya banyak dah buat ja apa yang mak pesan.




Tapi bila kita besar kita pun dah jadi mak kepada anak-anak kita. Kita masih ingat pesan mak kita so kita terus buat apa yang mak kata. Tapi anak-anak pulak tanya kita soalan yang kita tanya pada mak-mak kita dulu. 

Sebab apa makanan yang kita makan selama ni dikatanya kotor? 

Baca-baca sikit, Google sana sikit, sini sikit baru kita tahu sebab apa..


Kita kongsi makanan dengan serangga rupanya..

Ewwwww!!

Untuk elak masalah serangga  ni, pekebun gunakan racun serangga (pesticide) untuk pastikan sayur semua sihat dan tak berlubang-lubang. Tapi kan racun? Bahaya untuk serangga bahaya tak untuk manusia?





Ayam pula kena cucuk dengan antibiotik sebab nak bagi sihat dan cepat besar untuk dijual. 





Tengok ayam dulu dengan ayam sekarang. Kalau peniaga tunggu ayam besar guna kaedah semulajadi alamat bankrap lah peniaga tu. 







Bukan setakat ayam dan sayur sahaja. Malah daging, ikan dan makanan laut yang lain pun terdedah kepada bahan kimia merbahaya seperti pengawet  untuk pastikan ikan yang ditangkap di laut dalam masih segar sehingga nelayan pulang ke darat selepas 2-3 bulan.





So memang betul lah kena basuh dulu makanan sebelum masak sebab makanan kotor..
Dulu basuh guna air paip biasa pon tak apa. Sebab air paip bersih tak tercemar. Sekarang tengok apa dah jadi. Air pun nak kena detoxify guna chlorin. Chemicals lagi.


Pencemaran laut seluruh dunia


Sebab itu kita perlu cari alternatif lain untuk bersihkan makanan kita. Alhamdulillah, sejak diperkenalkan dengan Biozone Food Purifier, makanan yang dimasak lebih bersih dan segar. Biozone guna teknologi ozon untuk detoxify dan purify makanan dari bahan-bahan kimia merbahaya. Bila basuh guna Biozone, akan keluar lendir melekit dan busuk dari daging/ayam/ikan tadi. Lendir yang keluar tu adalah bahan kimia merbahaya tadi. Memang loya tekak tengok lendir tu.







Ozon (03) seperti yang kita belajar sebelum ini memang amat bermanfaat untuk jaga  kesihatan kita terutama dari sinaran merbahaya UV. 

Sekarang kebaikan ozon ini turut digunapakai dalam teknologi Biozone.





Ada pepatah menyebut:

'One will never think well, love well or sleep well if one has not dined well'


Seriously. Semua rumah memang perlu guna food purifier. Kita kena ada kesedaran ini. Kita mungkin boleh tahan dengan kesan bahan kimia merbahaya dalam makanan sebab antibodi kita kuat. Tapi anak-anak kita atau orang tua kita macammana?

Jom kita sama-sama pastikan makanan yang kita masak bersih dan selamat untuk  kesihatan anak-anak dan keluarga kita . 


'Eat well to LOVE well'


Love:
Munirah
#0125361508#

No comments:

Post a Comment